En tripp till Helsingör

Idag har jag och maken varit i Helsingör. Trots att man har så nära dit så är man inte där så ofta, så det var extra mysigt att åka dit idag. Vi tog båten Tycho Brahe och det blev en blåsig tur på soldäck. När vi var framme blev första anhalt Kronborgs slott. Jag var där när jag gick på lågstadiet och Fredrik har faktiskt aldrig varit där. Vi köpte en biljett för att kunna se de kungliga rummen, kasematterne och slottskyrkan. Det var magiskt, så fint. När vi gick nere i kasematterne var det nästan lite kusligt. Jag hade aldrig velat gå där själv, men med Fredrik kände man sig trygg. Efter ett par timmar vid slottet började magen kurra och då fick det bli varsin pölse med bröd och en öl på ett torg. Vi kände oss ganska nöjda efter maten och tog sedan båten Hamlet hem. På båten köpte vi ett flak öl och en Martini med oss hem. Tråkigt nog var vädret inte det bästa, men vi är så nöjda med vår dag i grannlandet Danmark.


Vy från båten


Ingången mot slottet


En kanon


På slottsgården


Den stora danssalen


Holger danske


Vy mot Helsingborg

Imorgon ska vi fira Magnus 33-årsdag och mors dag.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh! Helsingör! Dit vill jag också snart. Det är som om det är för nära för att det ska bli av att åka dit. Ni verkar ha haft en fin dag i alla fall- härligt!

2011-05-28 @ 23:00:35
URL: http://hannathoresson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hanna: Ja, det var en supermysig dag. Jag kan varmt rekommendera en tur till Kronborg.

2011-05-29 @ 20:57:54
Postat av: Gunilla

Åh ni gick in i slottet. Kan förstå att det var mysigt. Vad kostade det? det är mysigt med grannlandet danmark. =)

2011-06-07 @ 22:07:04
URL: http://www.busgunilla.se
Postat av: Sofie

Gunilla: Det kostade 70 danska eller 90 danska om man vill gå in på sjöfartsmuseet också.

2011-06-11 @ 10:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0