Födelsedag och mors dag

Igår firade vi Magnus som fyllde 33 år och mors dag. Vi träffade hela familjen på Helsingborgs djurpark (fd fågelparken). Jag har aldrig varit där innan så det var roligt att få titta på alla fina djur. Mina favoriter är såklart lemurerna. De satt så fint och skyddade sig mot regnet och två små ungar hade kurat ihop sig vid mammans mage. En känguru hade också fått en unge som satt så fint i mammans pung. Ja, det var en upplevelse att vara där och här kommer lite fina bilder.

Getterna hade också fått ungar

Lemurfamiljen värmer varandra i regnet

En hyacintara

En kapybara tittar ut

Massvis med flamingos

En känguru med sin unge

Efter djurparksvistelsen åkte vi till Döshult för att fortsätta firandet. Först blev det en rundtur i möllan, då svärföräldrarna har jobbat en hel del på den de senaste veckorna. Vilket arbete de har lagt ner och det blir så fint. Nu kan man gå upp på tredje våningen och Fredrik tog en stege och klättrade upp nästan till toppen.

Döshults mölla 2011

Fönster på tredje våningen

Efter möllevisningen blev det god middag och tårta som svärmor hade bakat.....mums!

Det har varit en händelserik helg och vi har haft det så mysigt. Nu väntar två arbetsdagar till denna vecka, sedan beger jag mig till de småländska skogarna för ett besök i Vimmerby hos min kära mormor.

En tripp till Helsingör

Idag har jag och maken varit i Helsingör. Trots att man har så nära dit så är man inte där så ofta, så det var extra mysigt att åka dit idag. Vi tog båten Tycho Brahe och det blev en blåsig tur på soldäck. När vi var framme blev första anhalt Kronborgs slott. Jag var där när jag gick på lågstadiet och Fredrik har faktiskt aldrig varit där. Vi köpte en biljett för att kunna se de kungliga rummen, kasematterne och slottskyrkan. Det var magiskt, så fint. När vi gick nere i kasematterne var det nästan lite kusligt. Jag hade aldrig velat gå där själv, men med Fredrik kände man sig trygg. Efter ett par timmar vid slottet började magen kurra och då fick det bli varsin pölse med bröd och en öl på ett torg. Vi kände oss ganska nöjda efter maten och tog sedan båten Hamlet hem. På båten köpte vi ett flak öl och en Martini med oss hem. Tråkigt nog var vädret inte det bästa, men vi är så nöjda med vår dag i grannlandet Danmark.

Vy från båten

Ingången mot slottet

En kanon

På slottsgården

Den stora danssalen

Holger danske

Vy mot Helsingborg

Imorgon ska vi fira Magnus 33-årsdag och mors dag.

Lördagsutflykt

Igår tog jag och Fredrik en utflykt till Glimmingehus. Jag hade aldrig varit där så det var kul att få se det i verkligheten. Det var mysigt att köra genom Skåne, det är vackert med alla gula rapsfält som sträcker sig längs vägarna. Vi tog en runda i borgen och sedan blev det picknick på gräset. Jag hade gjort tunnbrödsrullar som vi mumsade på. På vägen hem stannade vi för att köpa glass i ett litet samhälle som hette Gärsnäs och sedan blev det ett stopp i Dalby för att titta på kyrkan som ligger där. Det är nordens äldsta kyrka och den är väldigt vacker.

På kvällen var vi ganska trötta så det fick bli film och tacos. Tråkigt nog kallade sängen redan halv tio, men är man trött så är man.

Idag har jag rensat ogräs i trädgården, men sedan kom regnet så nu blir det inte mycket mer gjort. Klockan fem ska jag till Rydebäcks kyrka för att se min kollega sjunga i en vårkonsert som hålls där. Ikväll får det bli mys med tapenade och oliver......gott!

Glimmingehus

Ingången till borgen

I den stora salen inuti borgen

Vacker utsikt från ett av fönstren i borgen

Paret Hansson

Nästa lördag planerar vi en utflykt till Helsingör för att äta pölse och besöka Kronborgs slott. På söndag fyller Magnus år och det är mors dag, då ska vi till Fågelparken och sedan Döshult.

Demonstration för högre löner

Igår visade hela lärarkåren sitt missnöje kring våra låga löner genom att demonstrera utanför rådhuset. Det kändes stort att vara där och jag fick gåshud när vi ropade våra slagord. Vi gick runt i en timme så nu får man bara hoppas att våra politiker ska komma till insikt.

Imorgon är det fredag igen och efter jobb imorgon bär det av hem till Satu. Vi är bjudna på middag och bad i hennes utespa, det ska bli så härligt. Lisa och Emma ska också följa med. Det är alltid trevligt att träffa goda vänner och bara sitta och prata.

På lördag ska jag och Fredrik ta en tur till Glimmingehus. Jag har aldrig varit där, så det är kanske på tiden. Vi ska ta med oss matsäck, så jag hoppas på fint väder.

Besök från de småländska skogarna

I helgen har mormor och Karl-Emil varit här. De hade kommit i fredags när jag kom hem från jobbet, det var så roligt att träffa dem för vi hade inte setts på ett tag. Vi började med att fika och både Fredrik och mormor fick öppna presenter eftersom de båda fyllt år i april. Fredrik fick 26 olika filmer som handlar om historia, passar honom som hand i handske. Mormor har samlat på filmerna i några år så det är en fin uppsättning. Han fick också en väderstation. Mormor fick bodylotion, duschcreme, deo och lite pengar. På kvällen åt vi mat, spelade spel och tittade på ishockey. Det är ganska kul med ishockey när Sverige spelar, tyvärr blev det ju inget guld, men silver är inte fy skam.

I lördags kom Carro och Eva förbi. Eva har aldrig varit här så det passade ju bra med ett besök nu när mormor och Karl-Emil var här. Vi fikade och pratade, men Carro skulle springa springtime så de kunde inte stanna så länge. Vi tog sedan en tur in till Helsingborg för att visa stan för Karl-Emil. På hemvägen blev det ett besök på Bauhaus och sedan åkte vi hem för att grilla korv till middag. På kvällen blev det "Smartare än en femteklassare" och "Eurovision". Snacka om att det var spännande med tanke på att Sverige låg etta ganska länge, men tyvärr räckte det inte. Jaja, man får vara glad att vi slipper kvala nästa år.

Igår tog vi en tur till Döshult för att träffa svärföräldrarna. Svärmor var inte hemma, hon var på tjänsteresa till Mallorca, men vi fick ändå visat Döshult för Karl-Emil. Det blev en liten fika innan det var dags för mormor och Karl-Emil att åka hem till de småländska skogarna igen. Det är alltid tufft att säga hejdå, men denna gång kan jag trösta mig med att jag träffar mormor om 2,5 vecka igen.

Fredrik öppnar sin present

Mormor öppnar sin present

Rabarberpaj och vaniljsås....mums!

Vacker syrén

Sommarvärme

Idag kom sommarvärmen tillbaka till Sverige, så härligt. Idag jobbade jag sent och när jag kom hem åkte jag och Fredrik till Maxi för att köpa ett nytt cafébord med tillhörande stolar så nu kan vi även sitta på framsidan. Vi invigde våra nya möbler med att äta middag utomhus. Det finns nog inga bättre stunder än när man jobbat en hel vecka och får komma hem till hemmets lugna vrå och bara umgås med sin man och katt, det är livet. Fredrik har arbetat flitigt i trädgården, tagit fram poolen, rensat plattor och klippt gräs. Imorgon ska vi fortsätta att göra fint och jag ska städa i huset. På kvällen blir det god mat, vin och partaj!

Bjuv-Collecorvino-Rom

Då är vi hemma igen efter en helt underbar vecka i Italien. Jag har aldrig varit i Italien innan, men jag måste säga att jag älskar detta land.

Resan startade på påskdagen då vi tog tåget ner till Lund. Vi skulle sova över hos Magnus och Caroline eftersom vi skulle åka med tåget till Kastrup väldigt tidigt dagen efter. En taxi hämtade oss 05.15 på annandag påsk och vi var framme i god tid på flygplatsen för att kunna äta lite frukost innan det var dags att flyga till Rom. Flygturen tog lite mer än två timmar och på flygplatsen i Rom åt vi lunch innan det var dags att ta bussen till staden Pescara där svärföräldrarna hämtade oss. Bussturen tog 3½ timmar, men det kändes inte som lång tid eftersom vi åkte igenom det mest otroliga landskap som jag någonsin har skådat. Det var så vackert så att man nästan trodde att man befann sig i en dröm. Klockan halv sex var vi framme i Pescara, en kuststad som ligger ca 2 mil ifrån byn Collecorvino. Vi stuvade in oss i bilen och 20 minuter senare var vi äntligen framme. Vi var så spända och nyfikna på att få se huset och det var så fint. Jag och Fredrik packade upp våra saker och på kvällen blev det god middag med vin från trakten.

Vi hade från början gjort upp att varje person i familjen skulle få bestämma aktiviteter under varsin dag och i måndags var det Magnus tur. Collecorvino ligger i ett område som heter Abruzzo och en jättestor del består av naturreservat. Vi begav oss dit och det blev en biltur högt upp i bergen. Vi fick uppleva snöklädda bergstoppar och på långt håll kunde vi skåda djur som gick och betade på slänten. Det var verkligen en trevlig upplevelse att få se så vacker natur.

I tisdags fyllde svärfar 60 år och det firade vi genom att åka in till Pescara och shoppa, äta på restaurang och fika. Jag köpte ett par nya Converse i marinblått, så snygga. Jag åt en jättegod pasta frutti di mare på restaurangen och gott vin till det. De har jättefina viner som kommer från Abruzzo och de kostar nästan ingenting.

I onsdags var det Carolines dag och hennes önskan var att besöka en vingård. Det ska finnas en i närheten av Collecorvino så vi begav oss ut i bilen för att hitta gården, men tyvärr fick vi ge upp efter en tids letande. Vi hittade en skylt som visade vägen mot vingården, men tyvärr så fanns det inte fler skyltar. På kvällen åt vi en av mina bästa måltider någonsin. Vi gick ut och åt en riktig italiensk måltid tillsammans med mäklarna som hjälpte svärföräldrarna vid köpet av deras hus. De hjälpte oss att beställa in riktiga italienska specialiteter och det var längesedan jag åt så mycket gott. Vi hade jättetrevligt och det var ett gyllene tillfälle att träna på sin engelska. Jag frågade lite om skolsystemet i Italien, spännande att veta hur det ser ut där. Vi somnade sedan gott efter en 3,5h lång måltid.

I torsdags var det min dag och då åkte vi återigen till Pescara för att shoppa, gå på museum och titta i en djuraffär. Jag köpte en t-shirt med Disney och en hårklämma. Fredrik köpte en armbandsklocka och en parfym. Tyvärr hade museet stängt, men vi fick se söta små hundvalpar i djuraffären.

I fredags var det svärmors dag och då hade vi verkligen tur med vädret så det blev en tur till en strand som ligger i Pineto. Fredrik och svärfar badade i Adriatiska havet, jag nöjde mig med att doppa fötterna. Vi solade en stund och jag hann få lite färg. Efter strandbesöket åkte vi till en by som heter Citta Sant Angelo och där blev det cappuccino och god glass. Italienarna kan verkligen göra god glass eller gelata som det heter. På kvällen städade vi huset och packade ner våra saker.

I lördags begav vi och svärföräldrarna oss till Rom och Caroline och Magnus åkte till Venedig. Det var dags för Fredrik att få sina dagar (han fick två halvdagar). Vi checkade in på ett jättefint hotell och sedan begav vi oss ut i regnet för att titta på allt som Rom har att erbjuda. Vi gick vid Forum Romanum och sedan blev det musei Capitolini. På kvällen blev det god middag. Vi somnade sedan gott och igår var det dags att se mer av Rom. Det blev en tur till Pantheon, Tibern och Colosseum. Tyvärr var det stängt så vi kom inte in i Colosseum, men det ger oss en anledning att åka dit igen. Det var hur mycket människor som helst i Rom eftersom den gamle påven skulle helgonförklaras. Igår hade vi strålande solsken och 25-30 grader så det var lite tråkigt att behöva åka hem till ett Sverige med endast sju grader varmt. Vi har haft en underbar vecka och vi längtar redan tillbaka till Italien.

Utsikten från huset i Collecorvino.

Huset i Collecorvino.

På stranden i Pescara.

Stranden i Pineto.

Härliga vyer i Citta Sant Angelo.