Bjuv-Collecorvino-Rom

Då är vi hemma igen efter en helt underbar vecka i Italien. Jag har aldrig varit i Italien innan, men jag måste säga att jag älskar detta land.

Resan startade på påskdagen då vi tog tåget ner till Lund. Vi skulle sova över hos Magnus och Caroline eftersom vi skulle åka med tåget till Kastrup väldigt tidigt dagen efter. En taxi hämtade oss 05.15 på annandag påsk och vi var framme i god tid på flygplatsen för att kunna äta lite frukost innan det var dags att flyga till Rom. Flygturen tog lite mer än två timmar och på flygplatsen i Rom åt vi lunch innan det var dags att ta bussen till staden Pescara där svärföräldrarna hämtade oss. Bussturen tog 3½ timmar, men det kändes inte som lång tid eftersom vi åkte igenom det mest otroliga landskap som jag någonsin har skådat. Det var så vackert så att man nästan trodde att man befann sig i en dröm. Klockan halv sex var vi framme i Pescara, en kuststad som ligger ca 2 mil ifrån byn Collecorvino. Vi stuvade in oss i bilen och 20 minuter senare var vi äntligen framme. Vi var så spända och nyfikna på att få se huset och det var så fint. Jag och Fredrik packade upp våra saker och på kvällen blev det god middag med vin från trakten.

Vi hade från början gjort upp att varje person i familjen skulle få bestämma aktiviteter under varsin dag och i måndags var det Magnus tur. Collecorvino ligger i ett område som heter Abruzzo och en jättestor del består av naturreservat. Vi begav oss dit och det blev en biltur högt upp i bergen. Vi fick uppleva snöklädda bergstoppar och på långt håll kunde vi skåda djur som gick och betade på slänten. Det var verkligen en trevlig upplevelse att få se så vacker natur.

I tisdags fyllde svärfar 60 år och det firade vi genom att åka in till Pescara och shoppa, äta på restaurang och fika. Jag köpte ett par nya Converse i marinblått, så snygga. Jag åt en jättegod pasta frutti di mare på restaurangen och gott vin till det. De har jättefina viner som kommer från Abruzzo och de kostar nästan ingenting.

I onsdags var det Carolines dag och hennes önskan var att besöka en vingård. Det ska finnas en i närheten av Collecorvino så vi begav oss ut i bilen för att hitta gården, men tyvärr fick vi ge upp efter en tids letande. Vi hittade en skylt som visade vägen mot vingården, men tyvärr så fanns det inte fler skyltar. På kvällen åt vi en av mina bästa måltider någonsin. Vi gick ut och åt en riktig italiensk måltid tillsammans med mäklarna som hjälpte svärföräldrarna vid köpet av deras hus. De hjälpte oss att beställa in riktiga italienska specialiteter och det var längesedan jag åt så mycket gott. Vi hade jättetrevligt och det var ett gyllene tillfälle att träna på sin engelska. Jag frågade lite om skolsystemet i Italien, spännande att veta hur det ser ut där. Vi somnade sedan gott efter en 3,5h lång måltid.

I torsdags var det min dag och då åkte vi återigen till Pescara för att shoppa, gå på museum och titta i en djuraffär. Jag köpte en t-shirt med Disney och en hårklämma. Fredrik köpte en armbandsklocka och en parfym. Tyvärr hade museet stängt, men vi fick se söta små hundvalpar i djuraffären.

I fredags var det svärmors dag och då hade vi verkligen tur med vädret så det blev en tur till en strand som ligger i Pineto. Fredrik och svärfar badade i Adriatiska havet, jag nöjde mig med att doppa fötterna. Vi solade en stund och jag hann få lite färg. Efter strandbesöket åkte vi till en by som heter Citta Sant Angelo och där blev det cappuccino och god glass. Italienarna kan verkligen göra god glass eller gelata som det heter. På kvällen städade vi huset och packade ner våra saker.

I lördags begav vi och svärföräldrarna oss till Rom och Caroline och Magnus åkte till Venedig. Det var dags för Fredrik att få sina dagar (han fick två halvdagar). Vi checkade in på ett jättefint hotell och sedan begav vi oss ut i regnet för att titta på allt som Rom har att erbjuda. Vi gick vid Forum Romanum och sedan blev det musei Capitolini. På kvällen blev det god middag. Vi somnade sedan gott och igår var det dags att se mer av Rom. Det blev en tur till Pantheon, Tibern och Colosseum. Tyvärr var det stängt så vi kom inte in i Colosseum, men det ger oss en anledning att åka dit igen. Det var hur mycket människor som helst i Rom eftersom den gamle påven skulle helgonförklaras. Igår hade vi strålande solsken och 25-30 grader så det var lite tråkigt att behöva åka hem till ett Sverige med endast sju grader varmt. Vi har haft en underbar vecka och vi längtar redan tillbaka till Italien.

Utsikten från huset i Collecorvino.


Huset i Collecorvino.


På stranden i Pescara.


Stranden i Pineto.


Härliga vyer i Citta Sant Angelo.


Colosseum.




Kommentarer
Postat av: Lotta

Låter som att ni haft det helt underbart!!!

2011-05-03 @ 18:10:26
URL: http://mittlivsomlotta.blogg.se/
Postat av: malin

vilken underbar vecka ni har haft

2011-05-03 @ 22:03:16
Postat av: Hanna

Låter som ni hade det väldigt bra :-) härligt! Trevlig helg!

2011-05-13 @ 06:36:29
URL: http://hannathoresson.blogg.se/
Postat av: Gunilla

vilken härlig och skön vecka ni verkar ha haft. Det behöver man ibland. =)

2011-05-16 @ 13:46:13
URL: http://www.busgunilla.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0