Lussebak

Nu är årets lussebak avklarat, de blev både fina och supergoda :) Jag hittade ett bra recept på Arlas hemsida: 

Gammaldags saffransbröd
ca 48 bullar eller 4 längder
50 g jäst
175 g Arla® svenskt smör
5 dl Arla Ko® Gammaldags mjölk
2 pkt saffran, 1 g
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 ägg
15-16 dl vetemjöl

Russin eller mandelspån till garnering
Ägg till pensling

Gör så här

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt saffran, socker, salt, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Stjälp upp degen på mjölad arbetsbänk och baka ut lussekatter eller längder, t ex flätor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Tryck ner ett russin i varje ända på lussekatterna. Låt jäsa 30-40 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg. Strö mandelspån på flätorna. Grädda bullar i mitten av ugnen 5-7 min och flätor i nedre delen av ugnen 15-20 min.

Såhär fina blev våra bullar:



Det fick bli en riktig lussekatt också :)


Kommentarer
Postat av: Diana

Mums vad gott det ser ut! Mamma har ett gammalt recept som vi alltid använder, vi vågar inget annat haha!



Sv: Jag körde med en italiensk buffé. Foccacia, pizzabullar, pestopasta, pasta med salladskrydda, grönsallad, parmesan, kycklingklubbor, fläskfilé med två olika kryddningar, italiensk skinka, kassler, creme frachie sås, oliver, soltorkade tomater, mozarella med tomater... det var nog allt. :)

2011-12-19 @ 00:12:13
URL: http://decdia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0