En gråmulen måndag

Jaha, då är man i mitten av semestern och solen har inte visat sig på ganska länge, vad ska man egentligen hitta på? Igår tog jag och Fredrik en riktig handlingsrunda på Bauhaus. Vi har köpt tak-vägg och golvfärg samt lampor till garaget. Nu har projekt garage startat hos familjen Hansson. Vi började att tömma garaget igår och vi känner oss ganska upprymda inför detta projekt för vi tror att det kan bli ett riktigt bra resultat när det är färdigt.

Gårdagskvällen spenderade vi i sängen där vi sträckläste varsin bok, så nu har jag läst ut min andra bok den här semestern, känns bra :) Imorgon ska jag in till stan och göra en ansiktsbehandling på Njuta, det gäller att passa på nu när man har tid. Efter Njuta får det bli en runda på stan och då ska en ny bok inhandlas så att jag kan fortsätta att läsa när läslusten nu äntligen har infunnit sig.

På fredag startar Fredriks semester, äntligen en vecka ihop. Vi har planer på att åka ner till Malmö, shoppa och äta gott. Förra året åt vi en god middag på en uteservering där, så vi tänkte besöka samma ställe. På lördag blir det grillning hos Carro och Niclas och på söndag ska vi hjälpa till ute i Döshult.

Hemma i Skåne igen

Idag styrde jag kosan tillbaka till Skåne. Mormor och Karl-Emil skulle besöka en syster till Karl-Emil i Kristianstad så jag kunde åka med dem dit och sedan tog jag tåget hem. Jag har haft några trevliga dagar i småland. Igår åkte vi till Kalmar och tittade på bilar och på slottet. På vägen hem åkte vi in i en mysig liten by som heter Pataholm. Där skulle man bo, små söta hus och kullerstensgatan utanför, sedan kom man ner till vattnet med en massa småbåtar som låg förtöjda vid sina bryggor. Vi tog också en runda inom Mönsterås, vi handlade mat och sedan körde vi igenom samhället. De har en jättefin kyrka som ligger uppe på en höjd, tyvärr blev det ingen bild till Fredriks samling. Sista kvällen i Grimhult spenderades i tv-soffan med glass och blåbär (egenplockade :).

Nu har jag två veckors semester kvar och då hoppas jag innerligt att solen kommer tillbaka så att det kan bli några lata dagar i trädgården med en bra bok. Snart har även Fredrik semester och då ska vi ut på lite dagsutflykter. Vi har pratat om att åka till Malmö, Kristianstad och Söderåsen.

Här kommer lite bilder från mina dagar i småland:

Izor i blåbärsskogen

Egenplockade blåbär....mums

Kalmars slott

Pataholm

Izor sover gott i bilen till Kristianstad

Vimmerby-Grimhult

Just nu befinner jag mig uppe i de småländska skogarna. Jag har tillbringat två dagar i Vimmerby och nu är vi i Grimhult hos mormors vän Karl-Emil. Mormor och Karl-Emil har skaffat en jättesöt hund som heter Izor och här kommer lite bilder.

Väntar på något gott att äta

Se så söt jag är

Mys i soffan

Karl-Emil och mormor

Tisdagsmys

Ja, det är minsann inte ofta man uppskattar en vanlig tisdag och kan säga att man har tisdagsmys. Det fick bli en lugn morgon med radio, dusch och frukost. Nu blir det lite kort bloggskrivande och sedan ska jag städa ur kylen. Om jag får säga en tråkig sak med att ha semester så är det att jag saknar min man. Han jobbar tre veckor till, så vi har bara en semestervecka ihop. Jag vill ju inte längta bort min semester, men jag ser fram emot vår vecka tillsammans. På fredag åker jag i alla fall till mormor, det ska bli roligt att umgås med henne och Karl-Emil i några dagar. Jag ska få träffa Karl-Emils valp Izor, han lär vara ganska busig så det blir väl full fart :)

Här kommer lite bilder på Lotta och Jonas bebis:

Jag och Fredrik myser med den lille bebisen

Jag myser med den lille

Sover gott i sin säng

De stolta föräldrarna

Semesterlunk

Jaha, då är man i full gång med sin semester. Idag tog jag en riktigt lång sovmorgon, sedan blev det en lång frukost med ägg och kaffe. Eftermiddagen har jag spenderat i trädgården, har rensat ogräs på uppfarten och på baksidan. En maskin tvätt hänger också på tork i trädgården, så skönt att kunna hänga ut för att torka, det går snabbt och det luktar så gott.

Igår fick vi äntligen träffa Lotta och Jonas lille son. Jag for först till Familia för att köpa presenter och det blev en bok (Barnkammarboken, den vita) ett par jeans, en body, strumpor och blommor. När vi kom dit bjöds vi på fika och en massa bebismys. Han låg och sov i min famn och han är helt underbart söt. Nu väntar vi bara på att få veta vad han ska heta, det blir spännande.

Semestern är här

Igår vid lunchtid stämplade jag ut från jobbet och tänker inte återvända förrän efter fyra härliga veckor. Semestern började med en träff på stan med Carro och Lotta. Vi hade bestämt möte kvart i ett, men Lotta dök aldrig upp. Jag och Carro messade henne och talade om att vi gick till ett café, men vi hörde aldrig något. Under vår fika satt vi och var spända och förväntansfulla för vi kunde ju ana var Lotta var någonstans, nämligen på BB. Det roliga är att vi har fått lämna in gissningar till Lotta kring kön och datum för födsel och vi prickade in rätt! Klockan sju igårkväll fick jag ett sms från Lotta, då hade hennes och Jonas son fötts på eftermiddagen. Jag blev helt upprymd av glädje för deras skull och var så ivrig att få se det lilla underverket. Lite senare dök han upp på webbisar, helt underbart söt. Det ska bli så roligt att få träffa honom för man har ju verkligen fått följa Lottas graviditet och jag har t.o.m känt den lilles sparkar.

Om några timmar ska vi bege oss till Mölle för att träffa Henrik och några andra kompisar. Det blir grillning och kanske ett dopp i havet. Vi har ju verkligen tur med vädret idag, hoppas bara att det håller i sig. Vi ska ta en tur inom mammas grav på vägen till Mölle. Jag ska köpa lite nya blommor och sätta så att hon får det riktigt sommarfint. Jag saknar verkligen min mamma, men nu vet jag att hon har det bra.

Här kommer några bilder:

Fredriks fina båt som han byggt själv

Idag fick det bli extra fin frukost för att fira in semestern

Längtan

Jag längtar så, tiden går så sakta fram när man längtar så. På fredag är det i alla fall dags, sista dagen på jobb innan jag har fyra helt underbara semesterveckor. Jag ser verkligen fram emot denna semester. Inga måsten, inga tider att passa, sova länge, sola, bada, läsa, blogga, träna, åka till mormor, renovera garage, äta glass, dricka vin, grilla. Ja, bara ta dagen som den kommer och få vara mig själv. Snart lägger jag undan "lärarSofie" och struntar i allt vad som heter planering, mål, läroplan, personalmöte och Unikum.

Haket

Igår träffade jag mina underbara vänner Lisa och Emma. Vi hade bokat bord på Haket för att äta en god middag tillsammans. Jag åt souvlaki med klyftpotatis, tzatziki och fetaost, det smakade jättegott. Lisa ska snart flytta till sin stora kärlek i Höör och nu i juli fyller hon 40 år så vi bjöd henne på maten. Det var ganska mycket folk på Haket och efter några timmar ville vi förflytta oss till ett annat ställe. Vi tog en runda på stan innan vi bestämde oss för Mezo. På Mezo blev det fika med kladdkaka och läsk för min del. Efter en trevlig kväll tog jag tåget hem och somnade sedan gott efter en lång arbetsvecka.

Idag har jag städat, strukit tvätt och tvättat. Fredrik rensar ogräs i trädgården mellan alla regnskurarna. Trist att vädret skulle bli såhär kasst efter den fina veckan som vi haft, men ska väl inte klaga. Jag har kunnat vara ute mycket och det har blivit en del bad i vår nya pool. Ikväll blir det återigen att styra kosan mot Perstorp för ikväll ska vi fira Helenas examen.

I veckan har vi plockat av ytterligare en massa jordgubbar från vårt lilla land, det känns helt ofattbart hur det har kunnat bli så mycket, men det är väl ett bra fruktår i år.